Supermarkten willen verplichte Nutri-Score

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de branchevereniging van supermarkten en foodservicebedrijven, vindt het belangrijk dat consumenten nog makkelijker de betere keuze kunnen maken. Daarom roept het CBL de Tweede Kamer op om serieus te kijken naar 4 beleidsopties, waaronder een verplichting van de Nutri-Score.

1. Nutri-Score verplichten

Supermarkten en groothandels voeren nu standaard het voedselkeuzelogo op hun huismerkproducten. Op veel A-merkproducten is er echter nog geen Nutri-Score te zien, waardoor de consument niet volledig kan vergelijken binnen een productgroep. Met een verplichte Nutri-Score wordt de betere keuze maken volgens het CBL nog makkelijker gemaakt.

2. Verlaag de btw op groente en fruit

Gezond eten moet voor iedereen betaalbaar zijn. De overheid kan hierin volgens het CBL bijspringen door de btw op groente en fruit te verlagen.

3. Kindermarketing alleen nog op gezonde producten

Supermarkten zijn gestopt met kindermarketing op huismerkproducten die door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) als ongezond worden bestempeld. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) werkt aan een wetsvoorstel om kindermarketing voor alle ongezonde producten te beperken. Dat initiatief ondersteunt het CBL.

4. Maatschappelijke discussie over alcohol en minderjarigen

Supermarkten zijn vanaf het begin betrokken bij de NIX18-campagne. Volgens het CBL verkrijgen verreweg de meeste minderjarigen alcohol op andere plaatsen dan de supermarkt. De branchevereniging vindt dat er ook een maatschappelijke discussie nodig is over alcohol en minderjarigen om de sociale norm te veranderen. Dat gaat verder dan alleen de supermarkt.

Bron: CBL

Gepubliceerd op 28 mei 2024

Door Angela Severs

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.