Spelenderwijs groenten leren eten

Cora Derksen is kinderdiëtist en eet-opvoedcoach. Binnen haar eigen praktijk is ze altijd op zoek naar nieuwe initiatieven om kinderen op een speelse manier gezonder te laten eten. Daarom werkte ze mee aan een pilot van Spoony, een spelletjesbox om kinderen meer groenten te laten eten. In deze aflevering van “De praktijk” vertelt ze erover. Heb je zelf ook een leuke praktijkervaring? Mail de redactie op info@nieuwsvoordietisten.nl.

Hier is het verhaal van Cora:

Spoony

Spoony heeft onder andere kant-en-klare producten bomvol groenten, maar ook eetspelletjes. Het is een jong bedrijf, een zogenoemde startup. De missie spreekt me aan: ze willen kinderen met plezier meer, vaker en gevarieerder groenten laten eten. Groenten zijn meestal niet favoriet bij kinderen en dat kan bij ouders voor de nodige frustratie zorgen. Daarom ontwikkelde Spoony in het afgelopen jaar in samenwerking met kinderartsen en –diëtisten de Spoony Spelletjes Box. Met mijn praktijk neem ik deel aan die pilot. Het doel van de pilot is om te kijken of de Spelletjes Box voor de doelgroep 4-12 jaar een effectieve tool is voor een beter eetpatroon. Ik heb overigens geen aandelen in Spoony, maar ik ben wel enthousiast over dit concept.

Eetproblematiek

Mijn eigen ervaring is dat een spelelement ervoor kan zorgen dat kinderen vaak net wat sneller geneigd zijn om iets nieuws te proeven. In de pilot werden de eetspelletjes zowel door de kinderen als de ouders enthousiast ontvangen. De spellen lijken ook interessant voor kinderen met eetproblematiek, zoals weinig of selectief eten, ondergewicht en overgewicht. Tijdens een consult gaf ik de Spelletjes Box mee naar huis. De kinderen op mijn spreekuur wilden de box het liefst meteen al openen. Het voelt voor mij als diëtist alsof ik een cadeautje meegeef. Ik sluit op deze manier een consult positief af.

Ervaringen vanuit de praktijk

De box bevat gezonde recepten die kinderen zelf kunnen maken. Zoals een recept van chocolademuffins met zwarte bonen. Yara (6 jaar) riep bij het zien van de zwarte bonen: ‘Ieieieh, moet dat erin?’. Maar Yara’s moeder vertelde dat ze heerlijk van de muffins gesmuld hadden, en dat ze deze zelfs al een tweede keer gemaakt hebben. Niet voor iedereen pakken de recepten zo positief uit. Voor sommige andere deelnemers was de drempel na het zien van de bonen toch een stap te groot en ze wilden de muffins niet proeven. Hierbij speelt waarschijnlijk mee dat ik veel werk met selectieve eters, die hebben soms wat meer tussenstappen nodig om nieuwe dingen te ontdekken. Een andere moeder vertelde dat ze het soeprecept gemaakt had en dat haar kind er maar liefst 3 koppen soep van at. Onze dochter Lisanne (4 jaar, zie foto) doet ook mee met de pilot en ik merk dat het haar echt helpt om meer te leren proeven. Wel hoor ik van sommige ouders dat het ze aan de tijd ontbreekt om met de box aan de slag te gaan.

Resultaten tot nu toe

In de pilot is de box aan 150 kinderen met eetproblematiek uitgedeeld. De proefperiode is verlengd tot eind januari 2021, zodat alle gezinnen de tijd hebben om ook lekker veel uit te proberen. Maar de eerste resultaten uit de enquêtes zijn veelbelovend. Zo heeft ruim 80 procent van de kinderen door de Spelletjes Box nieuwe producten geproefd. Bij ruim 70 procent van de gezinnen heeft de Spelletjes Box geleid tot leuke gesprekken over eten en maar liefst 95 procent raadt de Spelletjes Box aan voor andere ouders met kinderen met eetproblemen. Ikzelf wil de Spelletjes Box na de pilot zeker blijven aanbieden. Omdat de box gericht is op het leren ontdekken van groenten, vind ik het een mooie toevoeging aan de bestaande begeleiding.

Gepubliceerd op 30 december 2020

Door Karine Hoenderdos

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.