Recensie: Stoppen met vapen

Een kinderlongarts en een stoppen-met-rokenexpert hebben samen het boek “Stoppen met vapen. Zo help je je kind” geschreven. Het resultaat is een zeer praktische gids, vol tips en voorbeelden om (stoppen met) vapen bespreekbaar te maken. Hoewel het boek geschreven is voor ouders en verzorgers, kun je er als leefstijlcoach zeker ook je voordeel mee doen.

Verdienmodel tabaksindustrie

Het boek begint met heldere informatie over wat vapen is, wat de gevolgen zijn en waarom jongeren gaan vapen. Kinderlongarts Noor Rikkers en stoppen-met rokenexpert Sylvia Heddema (voormalig longverpleegkundige) winden geen doekjes om hun mening. Ze vertellen dat wat ooit begon als hulpmiddel bij stoppen met roken – toen nog elektronische sigaret of e-sigaret genoemd – inmiddels is uitgegroeid tot een apart verdienmodel van de tabaksindustrie, gericht op jongeren. Ondanks ontmoedingsbeleid van de overheid gaan steeds meer jongeren vapen en op steeds jongere leeftijd. Recente cijfers die in het boek worden aangehaald: 8 procent van de kinderen van groep 7 en 8 van de basisschool heeft al ooit een vape gebruikt…

Vapen is niet onschuldig

Hoewel het vaak wordt gedacht, is vapen niet onschuldig, benadrukken de auteurs in het boek. De nicotine uit vapes werkt zeer verslavend en heeft nadelige effecten op het zich ontwikkelende brein van jongeren. Vapen kan ook een opstap zijn naar het roken van sigaretten: uit onderzoek blijkt dat vapen leidt tot een 3 keer grotere kans om te gaan roken.

Vapen bespreekbaar maken

Het boek geeft niet alleen veel informatie, maar gaat ook uitgebreid in op de rol van ouders. Die hebben volgens de auteurs meer invloed dan ze vaak denken. In het boek staan veel voorbeeldvragen die gebruikt kunnen worden om het vapen, en het ermee stoppen, met jongeren bespreekbaar te maken. Het vapen bespreekbaar maken, lijkt me nog wel te doen voor ouders, maar om pubers vervolgens ook tot stoppen aan te zetten en ze daar zelf actief bij begeleiden, lijkt me in de praktijk nog een hele uitdaging.

Een stopplan maken

Een groot deel van het boek gaat over samen een stopplan maken en tips om het stopproces te blijven volgen. Hier komen praktische oefeningen aan bod zoals het laten opschrijven van de voor- en nadelen van (stoppen met) vapen en het bijhouden van een vapedagboek om inzicht te krijgen in het eigen vapegedrag. Hierin kunnen jongeren invullen wanneer en met wie ze gevapet hebben, hoeveel trek ze erin hadden en wat het effect was. Ook het bepalen van een stopdatum, het nadenken over beloningen en het maken van als-dan plannen worden besproken. In het boek staat een handig stopplan, dat iemand als voorbeeld kan gebruiken. En er is ook aandacht voor de periode na het stoppen. Zo is er ook een in te vullen pagina met wat goed gaat, wat nog moeilijk is en eigen oplossingen om het vol te houden (inclusief beloningen).

Inspiratie

Alle praktische voorbeelden en tips uit dit prettig leesbare boek kunnen je wellicht inspiratie bieden bij de begeleiding van mensen die met iets willen stoppen. Of het nu gaat om vapes, sigaretten of alcohol.

Stoppen met vapen. Zo help je je kind. Noor Rikkers en Sylvia Heddema, Fontaine Uitgevers, ISBN 9789464043273, 176 pagina’s, € 18,99

Gepubliceerd op 6 september 2024