Recensie: Lang zal je lever

“Lang zal je lever”, is het 2e boek van de Vlaamse voedingswetenschapper Amandine de Paepe. In dit boek zoomt De Paepe in op de detoxmachine van ons lichaam, zoals ze de lever omschrijft. Ze waarschuwt dat een vervette lever de welvaartsziekte van de toekomst wordt en legt de focus op voeding en leefstijl als medicijn.

De lever als superorgaan

In haar voorgaande boek “Er ligt meer op je lever dan je denkt informeerde De Paepe de lezer ook al uitgebreid over de lever. Ze richtte zich toen met name op wat er zoal misgaat door een overbelaste, oftewel vervette lever. In haar nieuwste boek vertelt ze de lezer vooral hoe je je lever en je spijsvertering de nodige “reboot” kunt geven. In het voorwoord merkt de auteur op dat vervette levers steeds vaker niet gelinkt zijn aan alcoholgebruik. Dat andere leefstijlfactoren ook veel invloed hebben op de gezondheid van de lever is volgens haar nog weinig bekend. De auteur ziet de lever als een onderschat superorgaan, dat kan multitasken tussen wel 300 functies: van het ondersteunen van je energiepeil door de opslag en aanmaak van suikers tot het regelen van het vetmetabolisme en zorgen voor de balans van hormonen.

Het belang van gezonde leefstijl

De Paepe heeft een duidelijke missie: ze wil de lezer laten kijken naar het volledige plaatje van gezondheid, met de lever als centraal en vitaal orgaan in het hormonale metabolisme. Juist in een tijd waarin er meer dan ooit geschreven en gesproken wordt over hormonen, wil ze de rol van de lever onder de aandacht brengen. In de reguliere zorg wordt volgens haar te vaak alleen het symptoom aangepakt in plaats van de oorzaak, bijvoorbeeld door een slaappil voor te schrijven in plaats van na te gaan waarom iemand slecht slaapt. Maar om dit te keren is een multidisciplinaire aanpak nodig, stelt ze. De rode draad in het boek is dan ook: grijp bij klachten niet meteen naar medicatie, maar begin met aanpassingen in voeding en leefstijl. Mag dit laatste ook voeding en leefstijl zijn? Verderop komen alleen voedingsvoorbeelden aan bod en boek bevat ook recepten, vandaar.

Ervaringen uit de praktijk

Ondanks deze dringende oproep aan zorgprofessionals in het voorwoord, is “Lang zal je lever” volgens de auteur bedoeld voor iedereen die bewust wil omgaan met voeding. Met het boek wil De Paepe de lezer de nodige tools, tips, inzichten én recepten geven om de leverwerking te stimuleren en zo de algemene gezondheid te verbeteren. Uiteenlopende klachten als hormonale disbalans, suikerverslaving, huidonzuiverheden, moeilijk afvallen en slaapproblemen kunnen volgens De Paepe vaak veroorzaakt worden door een vervette lever. En die vervette lever heeft vaak te maken met onze eet- en leefstijl.  Inzichten over de werking van de lever is daarom voor zorgprofessionals van vitaal belang. Ondanks diepgaande uitleg over bijvoorbeeld metabolisme, hormonen, insulinegevoeligheid, het microbioom, collageen en voeding, gebruikt de auteur grappig bedoelde voorbeelden om de materie luchtiger te duiden. Zo kun je de lever volgens haar vergelijken met een vrouw omdat dit orgaan zo goed kan multitasken.

Groenten als medicijn

Verderop in het boek volgt meer uitleg wat we kunnen doen om onze lever te helpen. Het advies is volgens verwachting: bewust leven waarbij je alcohol en suikers beperkt, voldoende water drinkt, genoeg beweegt en bewerkte voeding vermijdt. Sommige hoofdstukken eindigen met wat recepten, waarin steevast een grote rol voor groenten is. De Paepe adviseert om groenten de helft van het bord eten te laten uitmaken, en dan liefst seizoensgroenten, biologisch en lokaal. Verder is het belangrijk veel te variëren en minstens 2 soorten groenten per maaltijd te gebruiken. Groenten helpen de stoelgang te bevorderen en de glucosespiegel te verlagen, waardoor er minder insuline moet worden aangemaakt, legt ze uit.

Zuurshots en bulkdrinken

Minder wetenschappelijk onderbouwd zijn de adviezen om iedere dag te starten met een glas water met versgeperst citroensap en geraspte gember. Volgens De Paepe zet je zo je spijsverteringssysteem bij de start op goede weg. Verder is De Paepe voorstander van bulkdrinken en adviseert ze 3 à 4 keer per dag een halve liter te drinken in plaats van de hele dag door. Dat zou beter zijn voor je immuunsysteem en spijsverteringsorganen.

Voor wie is het boek geschikt?

“Lang zal je lever” is volgens de auteur een boek voor iedereen die meer wil weten over hoe je met juiste voeding kwalen als menopauze, huidproblemen of overgewicht kunt aanpakken. Het boek geeft heldere, wetenschappelijk onderbouwde uitleg over de leverfuncties gecombineerd met praktische tips en lekkere recepten. Voordat je het boekt tip aan cliënten of patiënten, zou je als diëtist wat kanttekeningen kunnen plaatsen bij sommige voedingsadviezen die De Paepe geeft. Daardoor is het boek waarschijnlijk meer geschikt voor zorgprofessionals die zelf meer wil achtergrondinformatie over de de rol van de lever willen als basis voor hun advisering.

Lang zal je lever. Amandine De Paepe, Borgerhoff & Lamberigts, ISBN 9789464778397, 192 pagina’s, € 24,99

Gepubliceerd op 20 september 2024

Door Sophie Luderer