Recensie: Het leefstijlboek van huisarts Tamara de Weijer

Tamara de Weijer, huisarts en oprichter van Vereniging Arts en Leefstijl schrijft na haar 2 eerdere boeken over eten nu een boek over leefstijl. In dit boek kijkt ze breder naar hoe je gezonder kunt leven, op allerlei gebieden. Toch ligt ook bij dit boek de nadruk nog steeds op voeding.

6 thema’s

In de boeken “Eet beter in 28 dagen” en “Eet beter voor je maag en darmen” ging De Weijer vooral in op voeding. In “Het Leefstijlboek” richt ze zich op 6 thema’s die samen zijn weergegeven in het Leefstijlkompas. Dit model is ongeveer hetzelfde als het Leefstijlroer zoals de Vereniging Arts en Leefstijl die gebruikt, alleen is er gekozen voor een andere vormgeving en is het woord “sociaal” vervangen door “verbinding”. De 6 thema’s in het kompas zijn: zingeving, beweging, ontspanning, slaap, verbinding en voeding.

Waar doe je het voor?

In verschillende hoofdstukken licht ze ieder thema apart toe, afgewisseld met ervaringen van mensen en quotes uit de literatuur. Zingeving lijkt in dit boek een centrale rol te spelen. In haar voorwoord legt ze daar ook de nadruk op. ‘Alles begint met de vraag: waarom zou je?’, schrijft ze. Het hoofdstuk zingeving begint dan ook met de tekst: ‘Weten waarvoor je het allemaal doet, vergroot de kans dat je je leefstijl verbetert en dus de kans op een lang, gezond en gelukkig leven’.

Recepten

De uitleg in de 6 hoofdstukken wordt ondersteund door uitleg door experts, tips en oefeningen. Toch ligt uiteindelijk de nadruk van het boek weer op voeding. De eerste helft van het boek belicht de 6 leefstijlthema’s, maar de andere helft bestaat uit recepten (die overigens om niet duidelijk uitgelegde redenen vooral plantaardige zuivel bevatten). Hierdoor wordt het thema voeding nog verder praktisch gemaakt. Die praktische tips hadden bij de andere thema’s ook wat meer nadruk mogen krijgen, om die bredere visie op leefstijl nog meer uit te dragen. In het hoofdstuk zingeving beschrijft ze bijvoorbeeld in een kader op de eerste bladzijde 6 oefeningen die je kunt inzetten om jouw levensdoel te vinden. Die vallen nu een beetje weg, terwijl dit leuke en inzichtgevende oefeningen zijn. Met meer uitleg en duiding hadden die de extra aandacht gekregen die deze oefeningen verdienen en was het boek nog wat vernieuwender geweest.

Eigen verhaal

Dit boek heeft grotendeels dezelfde stijl als de eerdere 2 boeken. Toegankelijk en duidelijk geschreven en vormgegeven, praktische en goede informatie. De Weijer vertelt in het voorwoord haar eigen verhaal en verweeft haar eigen ervaringen ook in de rest van het boek. Ook vind je in het hele boek volop foto’s van haarzelf en haar gezin. Ik vind het al met al een leuk en zinvol boek, met als groot pluspunt dat alle aspecten van leefstijl aan bod komen, maar met als aandachtspunt dat die aspecten nóg wel wat meer uitgelicht hadden mogen worden.

Het leefstijlboek van huisarts Tamara de Weijer, Tamara de Weijer en Tessy van den Boom, Kosmos Uitgevers, ISBN 9789021578859, 184 pagina’s, €24,99.

Gepubliceerd op 11 december 2020

Door Marjolein Streur