Recensie: Breek met hoe je eet

In het boek ”Breek met hoe je eet” schrijft de Vlaamse diëtist en voedingswetenschapper Hella van Laer vooral over de psychologische aspecten van het veranderen van je eetpatroon. Het boek bevat veel uitleg, weetjes en tips. Daarnaast is het een doe- en werkboek, met opdrachten erin om zelf aan de slag te gaan.

Ervaringsdeskundig

Hella van Laer is voedingsprofessional, maar schrijft dit boek vooral als ervaringsexpert. Aan het begin van het boek legt ze uit dat ze zelf een moeizame relatie had met eten en op een bepaald moment in haar leven eetbuien en anorexia nervosa had. Door haar opleiding voedings- en dieetleer kreeg ze weer grip op haar eten. Haar eigen research naar waarom iemand zo ongecontroleerd kan gaan eten, vormt de basis van het boek.

Eigen gedrag

Het boek gaat niet zozeer over wat je wel en niet moet eten. Het gaat vooral in op emoties, gedrag, automatismen en andere factoren die het (eet)gedrag beïnvloeden. Tekst en uitleg worden afgewisseld met tips en weetjes. Tussendoor zijn er groene pagina’s die het werkboek vormen. Na een stuk uitleg nodigt Van Laer je uit om even te reflecteren op hoe het bij jou als lezer zit en kun je dit ook in het boek opschrijven.

Aantrekkelijk

Van Laer schrijft simpel, helder en in korte stukjes. Er zijn weinig dingen rondom eetgedrag (en leefstijl) die ze niet aanstipt. Eerst gaat ze in op de biologische kant van het eten, daarna op de psychologische kant en vervolgens bespreekt ze de grootste valkuilen. Verschillende leefstijlfactoren neemt ze ook mee, zoals stress, beweging en slaap. Door de afwisselingen in de layout is het een leuk boek om te zien en door te bladeren.

Weetjes

Van Laer heeft een aantal leuke weetjes. Zoals dat in Japanse bedrijven werknemers regelmatig worden aangespoord om te bewegen. Een Radio Taiso work-out noemen ze dat: even de benen strekken en daarna weer productief aan het werk. Maar er staan ook weetjes in waarbij ik iets meer mijn vraagtekens heb. Zo stelt ze dat we iedere dag tussendoortjes moeten nemen en dat het overslaan van ontbijt geen goed idee is.

Werkt het?

Al met al een leuk boek dat ook andere kanten van eetgedrag belicht. Ze besteedt duidelijk aandacht aan het individuele (verander)proces, wat op zich een pluspunt is. Ik vraag me alleen altijd af: gaan mensen die hun eetpatroon willen veranderen dat ook doen door alleen een boek? Gaan ze echt aan de slag om het werkboek  in te vullen? En zou dat dan ook helpen? Ik denk dat juist de veranderingen die Van Laer in haar boek beschrijft vragen om extra begeleiding. Maar dit boek kan er wel een hulpmiddel bij zijn.

Breek met hoe je eet. Train je brein & val gezond af. Hella van Laer, Uitgeverij Van Halewyck, ISBN 9789461319401, 195 pagina’s, €20,00

Gepubliceerd op 18 juni 2019

Door Marjolein Streur