Campagne voor wetgeving gezonder eten en drinken

Het Diabetes Fonds, de Hartstichting, de Maag Lever Darmstichting en de Nierstichting willen dat de politieke partijen in een nieuw regeerakkoord supermarkten en fabrikanten via wetgeving aanzetten om eten en drinken gezonder te maken. Deze fondsen zijn daarom de campagne “Het is tijd voor gezonde voeding” gestart. UNICEF Nederland en Gemeente Amsterdam ondersteunen de oproep.

Voor de Gezonde Generatie

De fondsen hebben zich verenigd in de “Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie”. Tom Oostrom, directeur Nierstichting, namens de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie: ‘Als we nu niks doen, heeft in 2040 bijna twee derde van de Nederlanders overgewicht, met alle gevolgen van dien. Dat zijn meer dan 9 miljoen mensen. Om dit probleem aan te pakken, willen wij een maatschappij waarin gezond eten en drinken de standaard is. Te beginnen bij de jeugd.

Onvoldoende verbetering

De alliantie vindt de huidige maatregelen ontoereikend: de afspraken tussen overheid en voedingsindustrie om eten en drinken gezonder te maken, hebben keer op keer niet tot voldoende verlaging geleid van de hoeveelheid zout, suiker en verzadigd vet in producten. Uit cijfers van het RIVM blijkt dat Nederlanders na 5,5 jaar zelfregulering op productverbetering maar “een snufje minder zout” en “één suikerklontje minder” per dag binnenkrijgen. Met de campagne hopen de fondsen dat het nieuwe kabinet een einde maakt aan de vrijblijvendheid van convenanten en vrijwillige afspraken. De alliantie heeft 3 hoofdpunten, die volgens hen kunnen rekenen op groot draagvlak in de samenleving:

1. Gezonder maken van bewerkte voedingsmiddelen

Producten in supermarkten en in horeca moeten gezonder worden, met minder zout, suiker en verzadigd vet. Fabrikanten moeten daarom worden verplicht om jaarlijks de hoeveelheid zout, suiker en verzadigd vet in producten te verlagen. ‘Dit vindt 82 procent van de Nederlanders belangrijk’, aldus de Alliantie.

2. Minder suiker in frisdrank

De alliantie vindt dat, ondanks afspraken, de fabrikanten te weinig doen om de hoeveelheid suiker in frisdrank te verlagen en daarom vinden de gezondheidsfondsen het nodig dat de overheid maatregelen neemt, zoals een belasting op te veel suiker. Van de ondervraagde Nederlanders steunt 63 procent een dergelijke maatregel.

3. Alleen kindermarketing voor gezonde voeding

Te weinig kinderen in Nederland hebben volgens de alliantie een gezond voedingspatroon. Kindermarketing verleidt kinderen nu nog te vaak tot ongezond eten; de alliantie vindt dat kindermarketing alleen nog ingezet zou mogen worden om gezond eten en drinken te promoten. Dat betekent een verbod op elke vorm van kindermarketing voor producten als frisdrank, koekjes, ijs en chips. De maatregel kan op steun rekenen van 72 procent van de Nederlanders.

Een gezond voedingspatroon voor ieder kind

Ongezonde voeding is na roken de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaak, met volgens de alliantie 12.900 doden per jaar. Op dit moment zorgt de voedselomgeving er voor dat vrijwel niemand volledig gezond eet en drinkt. Nederland telt zo’n 350.000 kinderen die (veel) te zwaar zijn. De alliantie hoopt dat het nieuwe kabinet de voedselomgeving per direct gezonder maakt. Dan kan ieder kind een gezond voedingspatroon ontwikkelen en groeit een generatie op die later minder ziek zal zijn.

Bron: Nierstichting

Gepubliceerd op 16 februari 2021

Door Angela Severs

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.