Overheidscampagne over biologisch voedsel

Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) is gestart met een meerjarige campagne over biologisch voedsel. Met de campagne informeert LNV consumenten over hoe lekker biologisch eten is, wat de voordelen ervan zijn en wat het Europees biologisch keurmerk inhoudt.

Commercial en website

Om consumenten te inspireren is onder andere een commercial te zien op televisie en online en is de website www.allesoverbiologisch.nl in het leven geroepen. De consumentencampagne maakt onderdeel uit van het Actieplan Biologisch dat (demissionair) minister Piet Adema eerder presenteerde. Met dit actieplan wil de overheid het aanbod van en de vraag naar biologische producten in Nederland flink laten groeien. Het doel is een aandeel van 15 procent biologische landbouwgrond in 2030. Op dit moment is dit nog 4,5 procent.

Gedragsonderzoek

Vorig jaar voerde LNV een gedragsonderzoek uit, waaruit bleek dat consumenten “uit gewoonte” niet voor biologisch voedsel kiezen. Ook de prijs, of iemand zichzelf identificeert als iemand die biologisch koopt en de sociale norm bleken belangrijke factoren. Verder gaven consumenten die op dit moment geen biologische producten kopen aan dat ze de voordelen van biologische producten niet overtuigend of onderscheidend genoeg vinden om de hogere prijs te rechtvaardigen. Daarnaast liet een onderzoek van de Algemene Rekenkamer zien dat de bekendheid van het keurmerk Biologisch onvoldoende was en dat meer inzet nodig is om dit te verbeteren. Met de campagne hoopt het ministerie biologisch voedsel op een positieve manier onder de aandacht te brengen.

Bron: Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Gepubliceerd op 21 juni 2024

Door Angela Severs

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.