Kinderidolen verdwijnen eindelijk van voedingsverpakkingen

Staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid stuurde op 1 mei een brief naar de Tweede Kamer over voedingsreclame gericht op kinderen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen nog steeds worden blootgesteld aan reclames, ondanks de reguleringsafspraken die met de industrie gemaakt zijn. Uit traditionele media lijkt voedingsreclame voor kinderen voor ongezonde producten nu wel verdrongen. Maar kinderen worden nog wel aan deze reclames blootgesteld via vlogs, social media en buitenshuis (zoals scholen en speelparadijzen). In het basisonderwijs gebeurt dit met name rond evenementen. Ook worden kinderidolen nog gebruikt als “lokkertje” op verpakkingen. Blokhuis gaat naar aanleiding van dit onderzoek in gesprek met de “Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding” en de voedingsmiddelenindustrie. In het najaar van 2018 gaat hij de naleving van de afspraken opnieuw onderzoeken.

Kinderidolen

Kinderidolen, zoals Dora en K3, gaan nu eindelijk verdwijnen van verpakkingen. De FNLI heeft recent onderzocht of een verbod op deze idolen wettelijk haalbaar is en dit bleek zo te zijn. De Stichting Reclame Code gaat er nu op toezien en dit betekent dat deze verpakkingen op korte termijn gaan verdwijnen.

Bron: Kamerbrief over voedingsreclame gericht op kinderen

Gepubliceerd op 3 mei 2018

Door Karine Hoenderdos

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.