Foodwatch: ‘Suikerindustrie beïnvloedt wetenschap’

De Nederlandse suikerindustrie zou in grote lijnen dezelfde strategieën gebruiken om de wetenschap te beïnvloeden als de tabaksindustrie. Volgens een onderzoek van voedselwaakhond foodwatch zijn er Nederlandse wetenschappers met sterke banden met de suikerindustrie, die suiker publiekelijk in een positiever daglicht plaatsen.

“Big Tobacco”-strategieën

In het rapport “’Big Sugar’ in Nederland: de versmelting tussen wetenschappers en de suikerindustrie en de samenvatting” beschrijft foodwatch verschillende strategieën die het Kenniscentrum suiker & voeding (KSV) zou gebruiken om suiker te verdedigen:

  • onderzoek(ers) financieren
  • onderzoek verspreiden als het de eigen belangen ondersteunt, of bekritiseren als dat niet het geval is
  • de pers en media gebruiken om de eigen belangen te vertegenwoordigen
  • gunstige onderzoeksresultaten gebruiken om te lobbyen bij beleidsmakers
  • niet altijd transparant zijn over de betrokkenheid van de industrie

Nederlandse wetenschappers

Volgens foodwatch zijn verschillende Nederlandse wetenschappers betrokken bij KSV. Zij zouden voornamelijk 1 kant van het verhaal belichten, de risico’s van suiker bagataliseren en maatregelen om de suikerconsumptie te reduceren bekritiseren. De namen van deze 9 wetenschappers worden niet genoemd in het rapport om reputatieschade te vermijden. Foodwatch erkent dat de uitlatingen niet per se onjuist zijn: suiker heeft volgens de laatste bevindingen inderdaad niet dezelfde verslavende werking als drugs, alcohol en sigaretten en suiker is niet de enige oorzaak van overgewicht en obesitas. Maar positieve bevindingen met betrekking tot suiker worden volgens foodwatch uitvergroot of benadrukt, terwijl negatieve bevindingen worden verzwegen, verworpen of gebagatelliseerd. Dit kan de wetenschappelijke consensus verstoren, invloed hebben op voedingsbeleid en verwarring geven bij de consument. Het Kenniscentrum suiker & voeding is het hier niet mee eens en noemt het rapport van foodwatch ‘suggestief en tendentieus’.

Manifest

Volgens foodwatch moeten onderzoek en onderzoekscommunicatie met betrekking tot producten die bewezen of mogelijk schadelijk zijn, zoals suiker, gedaan worden door onafhankelijke wetenschappers en onderzoeksinstanties. Foodwatch roept via het manifest “Stop de uitverkoop van wetenschap” consumenten, de overheid, universiteiten en voedingsproductenten op tot actie.

Bron: Foodwatch

Gepubliceerd op 21 augustus 2020

Door Angela Severs

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.