Belangstelling voor gezonde leefstijl neemt toe

Ruim 4 op de 10 Nederlanders (44 procent) hebben de afgelopen 6 maanden veranderingen in hun gedragspatroon aangebracht om gezonder te leven. Meer bewegen is de meest doorgevoerde verandering, gevolgd door gezonder of beter eten. Ruim 1 op de 3 kiest daarbij zoveel mogelijk voor onbewerkte voeding. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction onder 1.026 volwassenen.

Minder bezuinigen op eten

Het percentage Nederlanders dat naar eigen zeggen gezonder is gaan leven, ligt dit jaar hoger dan de afgelopen 2 jaar. Met name in vergelijking met 2022, toen slechts 34 procent aangaf het voorgaande half jaar gezonder te zijn gaan leven. Een grotere groep mensen (55 procent) dan in eerdere peilingen (50 procent) is nu bewust bezig met de eigen voeding. Deze mensen zoeken ook vaker naar informatie over gezonde voeding. De groep die bewust bezuinigt op eten en drinken is dit jaar met een kwart gedaald, van 35 procent in 2023 naar 26 procent nu.

Ultra-bewerkte voeding

In navolging van de aandacht voor ultra-bewerkte voeding in de Verenigde Staten is bijna 1 op de 5 Nederlandse consumenten (18 procent) inmiddels redelijk bekend met dit begrip. Het beeld dat zij van ultra-bewerkt hebben, kent weinig nuance. Maar liefst 44 procent denkt dat het eten ervan in algemene zin behoorlijk gevaarlijk is voor de mens, nog eens 40 procent houdt het op een beetje gevaarlijk. Dat de tegenstelling tussen bewerkt en onbewerkt voedsel steeds meer aandacht krijgt, blijkt ook uit het feit dat ruim een derde van de deelnemende consumenten (37 procent), aangeeft zo veel mogelijk onbewerkte producten te eten. Onder hoog-opgeleiden is dit zelfs bijna de helft (47 procent).

Stijgend aantal flexitariërs

Voor een grote groep Nederlanders past – op 1 of enkele dagen van de week – bewust geen vlees eten in een meer gezonde leefstijl. Het aantal flexitariërs is dit jaar namelijk fors toegenomen tot 41 procent, na een duidelijke dip van 32 procent in 2023. Vleesvervangers worden inmiddels al door zo’n 4 op de 10 consumenten geaccepteerd; ze eten die nu al, of ze staan er in elk geval voor open.

Diepvries- en seizoensproducten populair

Groente en fruit uit de diepvries worden door 1 op de 5 consumenten, vooral in de leeftijdsgroepen tot 45 jaar, de laatste tijd vaker dan voorheen gekocht. Een lagere prijs is het belangrijkste motief, maar de langere houdbaarheid van deze producten en het positieve, gezonde imago helpen ook mee. Ook is de voorkeur voor seizoensgebonden producten gestegen (van 41 procent in 2023 naar 48 procent nu). Naast de lage prijs speelt duurzaamheid een belangrijke rol bij deze keuze.

Bron: Motivaction

Gepubliceerd op 20 augustus 2024

Door Angela Severs

Reageer op dit artikel

  1. Tonny 28 augustus 2024 at 09:40 - Reply

    Waarom zou minder vlees eten bijdragen aan een gezondere leefstijl? Wat is er verkeerd aan een biefstuk, runderlap of lever als rood vlees?
    Kijk naar de vroegere Eskimo’s, Amerikaanse indianen en Masai krijgers, die aten hoofdzakelijk vlees. Zij werden ook oud als ze niet verongelukt, dodelijk verwond geraakt, in het kraambed gestorven of aan infectie ten onder gegaan waren.
    Waarom zijn vleesvervangers gezonder dan dierlijk vlees, het is toch “ bewerkt” ?

    • Beroep - Anders
    • Indien anders - Verpleegkundige

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.