Mensen kiezen vaker vegetarisch als dit de standaard is

Restaurantgasten kiezen eerder voor vegetarisch als de vegetarische optie als standaardoptie wordt aangeboden. Dat ontdekten onderzoekers van Wageningen Economic Research. Volgens hen komt dit door het “priming” effect.  

Vega als standaardoptie

De onderzoekers testten gedurende 5 weken in een Utrechts restaurant wat het effect is als een vegetarisch menu als standaardoptie op de menukaart staat. Restaurantgasten konden hierbij kiezen voor een verrassingsmenu dat door de chef zelf ingevuld werd. Het experiment verliep in 5 fases. De eerste week diende als controleweek en hierin bleef het verrassingsmenu zoals het voorafgaand aan het experiment was, met vlees of vis als standaard. Vanaf week 2 werd vegetarisch de standaardoptie. In de daaropvolgende weken moesten gasten zelf navragen wat de niet-vegetarische opties in het verrassingsmenu waren. In de laatste week werd voor de niet-vegetarische optie van het verrassingsmenu een meerprijs van €5,- gerekend. 

Priming

Uit de resultaten bleek dat zodra vegetarisch de standaard werd, meer gasten hiervoor kozen. De onderzoekers lichten toe dat dit het psychologische effect van “priming” bevestigt. Dit is het effect dat mensen kiezen voor wat hen als eerste aangeboden wordt. Opvallend was dat, hoewel de gasten in de 4e week van het experiment meer moeite moesten doen om vlees of vis te bestellen, dit niet leidde tot een verdere toename van vegetarische keuzes. Volgens de onderzoekers kan dit komen doordat de extra moeite – mensen hoefden niet echt fysiek moeite te doen, zoals opstaan en naar de bar lopen om te bestellen – niet genoeg was om een gedragsverandering te veroorzaken. 

Verrassend effect meerprijs

Een andere interessante bevinding was dat de meerprijs voor vlees of vis het aantal bestellingen van het verrassingsmenu, ook van de niet duurder geprijsde vegetarische variant, deed afnemen. De restaurantgasten bestelden in die week vaker andere gerechten van de menukaart. De onderzoekers vermoeden dat dit komt doordat de hogere prijs een afschrikwekkend effect had en het verrassingsmenu minder aantrekkelijk maakte. 

Bron: Resource Online 

Gepubliceerd op 27 september 2024

Door Sophie Luderer

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.