NVD start campagne: de diëtist weet het beslist

De Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD) en het Nationaal Fonds tegen Kanker slaan de handen ineen om de bewustwording rondom ondervoeding te vergroten. Onder het motto “De juiste voeding bij ouderdom en ziekte? De diëtist weet het beslist” is afgelopen week een campagne gelanceerd. Deze maakt duidelijk hoe je ondervoeding herkent en welke rol de diëtist speelt in de behandeling en het tegengaan ervan.

Voor de rest van het jaar

De campagne, die loopt tot eind 2024, bestaat uit ervaringsverhalen, animaties en interviews met gerenommeerde experts op het gebied van voeding en kanker, zoals bijzonder hoogleraar Diëtetiek en transmurale voedingszorg Harriët Jager-Wittenaar en hoogleraar Diëtetiek Marian de van der Schueren. De NVD werkt hierbij nauw samen met de Landelijke Werkgroep Diëtisten Oncologie (LWDO).

Doelgroep

De campagne richt zich op risicogroepen die te maken kunnen krijgen met ondervoeding. Dit zijn ouderen en patiënten met verschillende aandoeningen zoals kanker, maar ook hun naasten. Daarnaast zijn zorgverleners zoals huisartsen, verpleegkundigen, medisch specialisten en zorgverzekeraars een belangrijke doelgroep. Ook voor hen is het belangrijk dat tijdig een diëtist wordt betrokken bij een behandeling om ondervoeding te voorkomen. Een kleine investering die een aantoonbare vermindering van zorgkosten oplevert.

Boodschap van de campagne

Vooral bij ouderen en patiënten met kanker, komt ondervoeding vaak voor. Veel mensen weten niet wat ondervoeding is en herkennen de signalen niet. Van de ouderen in de thuiszorgsituatie krijgt 25 procent te maken met ondervoeding. Van alle patiënten met kanker gaat het om maar liefst 50 procent. Ondervoeding kan het herstel bemoeilijken en de effectiviteit van behandelingen ernstig verminderen. Door tijdig in te grijpen en de inzet van de diëtist duidelijk te maken kan voedingszorg op maat de kans op herstel vergroten en de kwaliteit van leven verbeteren. Het doel van de NVD is het beroep diëtist te promoten en te laten zien waar de meerwaarde van de diëtist zit als het gaat om ondervoeding.

Materialen

De NVD gaat verschillende communicatiematerialen ontwikkelen voor diëtisten om te delen met cliënten en stakeholders. Denk aan video’s, infographics, ervaringsverhalen, animaties en interviews.

Bron: NVD

Gepubliceerd op 24 september 2024

Door Mary Stottelaar

Reageer op dit artikel

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.